Thursday 28 June 2012

Jangan Mengalah Dengan Ujian yang Menimpa Diri

" assalamualaikum", sapa atikah..tetapi aku masih lagi hanyut di dalam lamunanku...
"assalamualaikum", ucap atikah sekali lagi sambil tangan kanannya menyentuh bahuku..
aku tersentap dan sekelip mata lamunanku terhenti..
"eh, atikah..da lama ke sampai", ucpku.
"kalau yer pun jawab la dulu salam aku", tegur atikah.
"opss....waalaikumsalam", ucapku.
"kau ni kenapa?..dari tadi aku tengok asyik termenung jer..semenjak dua menjak ni aku tengok kau makan xlalu..tido xlena...kadang-kadang menangis...kau ada masalah ke?", tanya atikah.
"ish, mana ada...aku ok je la...kau salah lihat ni...", kataku.
"farah2..kau xyah la nak selindung2 dari aku..aku kenal kau bukan sehari je..dah 3 tahun kita kenal..xyah la nak tipu2 aku", kata atikah.
farah tertunduk..
"mcm mana ni, aku da xleh nak berdalih lagi kali ni..tp perlukah aku mencritakan semuanya pada atikah..hmmm..pening2", desis hati farah.
"ermm, atikah..maafkan aku..bukan aku xnak cerita tp mungkin belum masanya untuk kau mengetahui segala2nya", ucapku dalam nada sayu.
"sampai ati kau..kita kawan bukan baru tau..tp da 3  tahun..xkan la sepanjang tempoh itu kau belum mengenal peribadi aku macam mana...xkan la dlm tempoh tu, kau masih ragu2 dgn aku", ucap atikah sambil menangis.
"x..bukan itu maksud aku...kau seorang kawan yang baik..cukup baik..bahkan aku bersyukur sgt2 kerana ALLAH menghadirkan dirimu dalam hidupku...percayalah, nnt bile tiber masernya..aku pasti akan cerita tp bukan skrg..aku arap kau faham", kata farah dalam nada bersungguh-sungguh.
"baiklah..aku akan tunggu waktu tu tibe..maafkan aku jika kata2ku ada mengguris hatimu", kata atikah.
"sudahlah, kita lupakan apa yang berlaku ari ni..", kata farah lagi.

azan maghrib sayup-sayup kedengaran...

"hmm, da azan.. marilah kita solat dulu", ajak atikah.
"jomlah..ari ni kau jadi imam erk", kata farah..
"baik bos", jawab atikah.
  
seminggu kemudian...

"farah, semakin hari aku aku tengok kau semakin teruk..muka kau selalu pucat...kau sakit ke?", tanya atikah.
"aku xda pape..cume penat jer..tambah2 lagi dua hari ni asyik sakit kepala je", jawab farah.
"farah, kalu aku tanya..ko jgn marah erk..", kta atikah dalam nada takut-takut.
"tanya je..insyaallah aku xkan marah", ujar farah.
"agak-agaknya kau da sedia belum utk citer masalah kau kat aku", tanya atikah.

farah mendongakkan kepalanya ke langit..merenung segalanya dengan sebegitu asyik sekali..'YA ALLAH,indah benar ciptaanMU sehinggakan mampu menenangkan resahku kini', desis hati farah.

"atikah.....", ucap farah.
"mungkin inilah masanya utk aku cerita sumenya pada kau.....kalau aku tangguh lagi..aku takut aku xsempat lagi untuk bercerita...", ujar farah.
"farah, knp kau ckp macm ni?..kau nak tinggalkan aku ker?..", ucap atikah dalm nada sayu.

farah tersenyum..matanya merenung wajah milik sahabat karibnya yang teramat dia sayangi sedalam-dalamnya...

"mana mungkin aku sanggup meninggalkanmu..dirimu begitu bermakna buatku...sgt bermakna....ALLAH meminjamkan dirimu untukku..mana mungkin aku persia-siakan pemberian ALLAH padaku", kata farah.

atikah tersenyum terharu mendengar setiap bait kata yang keluar dari mulut sahabatnya itu...

"tikah, sebenarnya aku pernah mengalami trauma yang cukup melemahkan diriku sehinggakan aku pernah terfikir untuk mati sahaja...", kata farah.
"trauma...maksud kau", tanya farah.

semuanya bermula pada saat aku sudah mampu untuk memahami setiap yang berlaku di sekelilingku..

       Nama aku farah. Aku berasal dari sebuah keluarga yang sederhana tapi cukup besar. keluarga aku sememangnya cukup dikenali oleh orang-orang di kampungku disebabkan ayahku adalah salah seorang imam di surau kampung kami. mereka selalu memuji keluarga kami adalah sebuah keluarga yang harmoni tapi xsiapa tau apa sebenarnya hakikat keadaan keluarga kami. aku merupakan anak yang paling bongsu dalam keluarga kami. kawan-kawan selalu cakap kat aku.."wah, best la kau..da la anak bongsu..ada kakak,ada abang..mesti mereka sayang kat kau sgt2"..aku selalu terfikir..kalaulah semua tu betul-betul terjadi...kehidupan sewaktu kecilku tidaklah seindah seperti yang digambarkan..sejak dari kecil aku melihat betapa dinginnya kehidupan keluarga aku..keluargaku kerap sekali bergaduh...abangku sgt membenci aku..apa saja yang aku buat mesti dia x suke..setiap kali marah..pasti aku yang kene..kadang2 aku terfikir..apa salahku sebenarnya?...setiap kali aku dipukul oleh abangku..pasti kakak aku akan tolong..saban hariku,hanya satu perkara yang menjadi rutin harianku iaitu  menangis..menangis..menangis..sehinggakan sampai suatu saat air mataku sudah kering...kini umurku sudah mencecah 12 tahun...tapi kenangan sewaktu kecilku masih lagi segar di ingatan seolah-olah baru saja terjadi...aku sgt suker pegi sekolah sbb kat sekolah la aku dapat lupakan kenangan itu...tp itu hanya seketika...hal tu sangat mengganggu hidupku...melemahkan  semangat aku sehingga menyebabkan aku terlalu merendah diri...aku masih ingat..adik-beradikku selalu cakap aku ni gemuk!gemuk!gemuk!...dah la hodoh..ish buat malu jer nak ngaku kau ni adik aku...nnt kalu kawan aku datang kau jgn keluar..kalu kau keluar...siap!!!!...setiap kali itu terjadi aku pasti akan mengurungkan diriku dalam bilik...nasib baik kakak aku belajar jauh..jadi blehlah aku buat apa yang aku suke..nak menangis pun xda org yang tau...kadang2 aku terpk..teruk sgt ke aku ni??..YA ALLAH,knp harus aku yang menanggung semua ni?..xlayakkah aku untuk mendapat kasih sayang seperti kawan-kawanku..aku pun nak peluk mak..aku pun nak sgt berkongsi cerita ngan mak..nk jln2 ngan abg,akk..tp knp aku xdpt semua tu?..jika inilah tujuan aku hidup..lebih baik Kau matikan saja aku YA ALLAH...satu hari aku bergaduh dgn abg aku..dia pukul aku...akak aku marah dan cakp kat abg aku "kau ni xabis2l lg ker...dah lah budak ni dari kecik xabis kene pukul..da besar pun xabis2 lgi ke nak seksa dia....aku menangis...xtertanggung rase untuk aku memikul ujianMU ini YA ALLAH...penat sgt..mak mcm tu..ayah mcm tu..abg mcm tu..akk pulak mcm tu..."mak!!saya ni anak angkat mak ker??sehinggakan semua benci saya..knp mak?..jijik sgt ke saya ni...sampaikan semua xnak mengaku saya ni adik diorang...buruk ke saya ni..dari aku kecik sampailah sekarang..itulah yang selalu meniti ruang fikiranku...kini aku sudahpun berada di alam remajaku...segalanya sudah berubah..abgku tidak lagi seperti dulu..tp kdg2 ada jgk la...namun meskipun begitu..aku tetap xmampu utk melupakan sumernye..semua yang terjadi menjadi trauma buat diriku..sehinggakan menyebabkan aku selalu mengasingkan diri dari mereka..tgk tv sorang2...mkn sorang2...aku pun xtau knp aku xbleh nak dkt dgn diorang..padahal sumernyer da berubah...aku pernah cuber tp aku xmampu..biarlah..mungkin masa akan menentukan segalanya yang bakal terjadi...kni aku sudahpun berumur 19 tahun dan kini aku sedang melanjutkan pelajaranku di sebuah IPTA yang agak jauh dari negeri kelahiranku...aku sgt bahagia berada di sini..namun perkara itu ttp mengekori aku...di sini aku menemui seorang adik yang cukup baik dan aku syg dia sgt2...kehadirannya sgt membahagiakn aku..wajahnya sgt menyejukkn hatiku...sedikit sebanyak hatiku yang kosong terisi dgn kasih syg darinya..tp semua tu xlama..ada sesuatu hadir dan mengganggu hubungan kami sehingga menyebabkan kami semakin jauh..luka lama berdarah lagi..tapi ini bukanlah yang pertama untukku..sebelum ini juga begitu..aku da penat..penat sgt...penat utk menyayangi seseorang..kerana pada akhirnya aku yang akan terluka...mereka hadir dan kemudian mereka pergi meninggalkan aku keseorangan di sini..YA ALLAH, berat sungguh ujianMU kepadaku...kuatkanlah aku YA ALLAH agar aku mampu menerima segalanya dengan tabah..dan Kau hadirkanlah kepadaku kebahagiaan yang mampu membantu aku utk mengikis segala kepahitan hidupku..aku pasrah YA ALLAH jika inilah yang perlu aku jalani..tp aku xkan berhenti berharap suatu hari nnt kebahagiaan akan menyelubungi hidupku yang gelap ketika ini...

"itulah yang selalu mengganggu hidup aku, tikah", kata farah seusai habis bercerita.
"aku xtau nak cakap ape...tapi aku bangga sebb sampai sekrg kau masih lagi kuat utk teruskan hidup", ucap atikah.
"ini sajalah yang mampu aku buat, mengemis kasih dari Tuhan", kata farah.
"maksud kau?", tanya atikah.
"aku dah cukup penat mengemis kasih manusia..skrg ni apa yang aku harapkan hanyalah redha dari ALLAH agar bile nyawa aku ditarik nanti..aku dapat merasai nikmat syurgaNYA kerana disitulah kebahagiaan yang abadi untukku", ujar farah.
"amin..semoga kita akan ditempatkan disana kelak", kata atikah.

 keesokan harinya..

"farah...farah..farah...bangun da lewat da ni...kelas kau kan pukul 8...bangunlah...nnt terlepas pulak", kejut atikah

akan tetapi farah masih juga tidak mahu bangun...atikah merasa pelik...lalu dengan pantas dia menghampiri tubuh sahabatnya...tangannya memegang kaki farah..."sejuk"..desis hatinya..perasaan tidak enak mula mendatangi hatinya...atikah memegang pergelangan tangan farah...'tak ada',ujar atikah..farah!!!farah!!bgunlah...jgn buat aku mcm ni...bngunlah!!!!!!farah!!!!!!!!!!..atikah menjerit sekuat hatinya sehinggakan teman-teman yang lain bergegas ke biliknya...

di hospital atikah tidak berhenti-henti menangis..puas rakan-rakan yang lain menenangkannya...lima minit kemudian doktor yang merawat farah keluar dan menemui kami..

"doktor, macam mana ngan farah?", tanya atikah.
"hmm, maafkan kami..kami sudahpun berusaha semaksima yang mungkin tp ALLAH lebih menyayangi kawan awak", ujar doktor tersebut.
"tp ke....napa dok...tor?", tanya atikah dalam nada tersekat-sekat   
"hasil pemeriksaan kami menunjukkan farah sudah lama menghidap penyakit kanser otak..dan semalam kanser yang menghinggapi otaknya pecah dan menyebabkan salur darahnya turut pecah...adakah sebelum ini arwah pernah mengadu yang dia ada mengalami sakit kepala?", tanya doktor.

atikah teringat kembali pertemuannya dengan farah di taman hari tu..

"ada doktor tp dia ckp sebb dia penat, jd saya pun xda lah risau sgt..xsangka pulak yang itu kanser..", kata atikah.
"hmm..mungkin itulah takdirnya...ALLAH sudah menetukannya..semoga rohnya mendapat penghormatan tertinggi daripada ALLAH..", ujar doktor.
"amin Ya Rabb", doa atikah.

sahabatku farah...
pergilah..aku merelakan pemergianmu sahabatku...
setiap kenangan yang pernah tercipta antara kita akan selalu tersimpan di dalam hatiku ini...
kau adalah sahabat yang terbaik yang pernah aku ada..
semoga kau bahagia di sana...
carilah kebahagiaanmu di sana agar terubat segala kelukaanmu disini...
nantikan aku di sana...
kelak aku akan kembali bersama-samamu...
selamat jalan sahabatku...

 ~ kisah ini hanyalah sekadar mengisi kebosanan hatiku ketika ini,tp ada mesej yang terselit dalam cerita ini ~
semoga terhibur...maaf kalu jalan cerita terabur...hehehe..

hasil tulisan,
 Humaira Omar.
~ seorang hamba ALLAH yang mengejar kasih dari ALLAH ~  

No comments:

Post a Comment